LIBROS

Modelo de Gestión del Conocimiento basado en Talento Humano. 
Castañeda, D.I. (2020). Modelo de Gestión del Conocimiento basado en Talento Humano. Amazon, USA.

El ABC de la Gestión del Conocimiento en 10 píldoras
Castañeda, D.I. (2022). El ABC de la Gestión del Conocimiento en 10 Píldoras

ARTÍCULOS

Organizational conditions associated with the sharing of tacit and explicit knowledge in the financial sector in Colombia.

Castaneda, D. I., & Ramírez Rojas, C. (2024). Organizational conditions associated with the sharing of tacit and explicit knowledge in the financial sector in Colombia. Knowledge Management & E-Learning, 16(3), 547–564. https://doi.org/10.34105/j.kmel.2024.16.025

Cultural values and knowledge sharing in the context of sustainable organizations

Castañeda, D. I. y Ramírez, C. (2021). Cultural values and knowledge sharing in the context of sustainable organizations. Sustainability, 13, 7819. doi.org/10.3390/su13147819. 

KNOWLEDGE SHARING IN BUSINESS EDUCATION

Castañeda, D. I. y Cuellar, S. (2021). Knowledge sharing in business education.  Sustainability, 13, 3657. https://doi.org/10.3390/ su13073657 

IS IT POSSIBLE TO SHARE TACIT KNOWLEDGE USING ICT TOOLS?

​Castañeda, D. I. y Toulson, P. (2021). Is it possible to share tacit knowledge using ICT tools? Global Knowledge Management Memory and Communication, 20 (8), 673-683. DOI 10.1108/GKMC-07-2020-0102

Knowledge sharing and innovation: Systematic review.

Castañeda, D. I. y Cuellar, S. (2020). Knowledge sharing and innovation: Systematic review. Knowledge & Process Management, 27(3), 159-173.

KNOWLEDGE SHARING IN ORGANIZATIONS: THE ROLE OF BELIEFS, TRAINING AND PERCEIVED ORGANIZATIONAL SUPPORT

Castañeda, D. I. y Durán, W. (2018). Knowledge sharing in organizations: The role of beliefs, training and perceived organizational support. Knowledge Management & E-Learning, 10(2), 148-162.

IS ORGANIZATIONAL LEARNING BEING ABSORBED BY KNOWLEDGE MANAGEMENT?

Castaneda, D. I., Manrique, L. F. y Cuellar, S. (2018). Is organizational learning being absorbed by knowledge management? A systematic review. Journal of Knowledge Management, 22(2), ​299-325

¿QUÉ SE INVESTIGA EN LOS TRABAJOS DE GRADO SOBRE GESTIÓN DEL CONOCIMIENTO Y APRENDIZAJE ORGANIZACIONAL?

Castañeda, D. I. y Gutiérrez, S. (2017). ¿Qué se investiga en los trabajos de grado sobre gestión del conocimiento y aprendizaje organizacional? Revista Venezolana de Gerencia, 22(78), 297-310

DETERMINANTS OF KNOWLEDGE-SHARING INTENTION AND KNOWLEDGE-SHARING BEHAVIOR IN A PUBLIC ORGANIZATION

Castaneda, D. I., Fernández Ríos, M. y Durán, W. F. (2016). Determinants of knowledge-sharing intention and knowledge-sharing behavior in a public organization. Knowledge Management & E-Learning8(2), 372–386

KNOWLEDGE SHARING: THE ROLE OF PSYCHOLOGICAL VARIABLES IN LEADERS AND COLLABORATORS

Castañeda, D.I (2015). Knowledge sharing: The role of psychological variables in leaders and collaborators. Suma Psicológica, 22(1), 63-69

A SPANISH KNOWLEDGE SHARING INSTRUMENT VALIDATION

Castañeda, D.I., Pardo, C. y Toulson, P. (2015) A spanish knowledge sharing instrument validation. Electronic Journal of Knowledge Management, 15(1), 3-12

RELACIÓN ENTRE SENTIDO ATRIBUIDO AL TRABAJO Y LA CONDUCTA DE COMPARTIR CONOCIMIENTO

Ávila, K. y Castañeda, D. I. (2015). Relación entre sentido atribuido al trabajo y la conducta de compartir conocimiento. Revista Puertorriqueña de Psicología, 26(2), 238-251.

Relación entre liderazgo transformacional y transaccional con la conducta de compartir conocimiento en dos empresas de servicios.

Durán, G. y Castañeda, D.I. (2015). Relación entre liderazgo transformacional y transaccional con la conducta de compartir conocimiento en dos empresas de servicios. Acta colombiana de psicología, 18(1), 135-147.

Relation between organizational climate and its dimensions and knowledge sharing behavior among knowledge workers.

Villamizar, M. y Castañeda, D.I (2014). Relation between organizational climate and its dimensions and knowledge sharing behavior among knowledge workers. International Journal of Psychological Research, 7(2), 64-75.

The Value of human resources measurement in intellectual capital and knowledge sharing.

Castañeda, D. I. y Toulson, P. (2013). The Value of human resources measurement in intellectual capital and knowledge sharing. Electronic Journal of Knowledge Management, 11 (3), pp. 226-234.

Relación entre capital psicológico y la conducta de compartir conocimiento en el contexto del aprendizaje organizacional.

​Delgado, L. y Castañeda, D.I. (2011). Relación entre capital psicológico y la conducta de compartir conocimiento en el contexto del aprendizaje organizacional. Acta Colombiana de Psicología, 14(1), 61-70.

APRENDIZAJE ORGANIZACIONAL

Condiciones para el aprendizaje organizacional.
Castañeda, D. I. (2015). Condiciones para el aprendizaje organizacional. Estudios Gerenciales, 31, 62-67.

¿Capacitación o aprendizaje organizacional?
Castañeda, D.I. (2010). ¿Capacitación o aprendizaje organizacional?. Gestionhumana.com.

¿Cómo se produce el aprendizaje individual en el aprendizaje organizacional? Una explicación más allá del proceso de intuir.
Castañeda, D. y Pérez, A., M. (2005) ¿Cómo se produce el aprendizaje individual en el aprendizaje organizacional? Una explicación más allá del proceso de intuir. Revista Interamericana de Psicología Ocupacional, (24), 1-2, pp. 1-15.

Indicadores de aprendizaje organizacional en grupos de investigación universitaria.
Conde, Y. y Castañeda, D. I. (2014). Indicadores de aprendizaje organizacional en grupos de investigación universitaria. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 10, 45-56.

From individual learning to organizational learning.
Castañeda, D. y Fernández, M. (2007). From individual learning to organizational learning. Electronic Journal of Knowledge Management, 5, (4), 363-372.

Estado del arte de las investigaciones en aprendizaje organizacional en Bogotá, en el período 1992-2002.
Castañeda, D. I. (2004). Estado del arte de las investigaciones en aprendizaje organizacional en Bogotá, en el período 1992-2002. Acta Colombiana de Psicología, 11,  23-33.

A model of organizational learning in practice.
Duarte, S. y Castañeda, D.I. (2013). A model of organizational learning in practice. Estudios Gerenciales, 29, 439-444.

Validación de una escala de niveles y condiciones de aprendizaje organizacional
Castañeda, D. y Fernández, M. (2007) Validación de una escala de niveles y condiciones de aprendizaje organizacional. Revista Universitas Psychologica, 6, 245-254.

​TALENTO HUMANO

Happy Productive Workers Thesis. The Role of Work Characteristics, Gender and Age.
Bayona, J., Durán, W., Perdomo, J., Castañeda, D. I., Valencia, C., Fatien, P., y Alvarado, D. (2025). Happy Productive Workers Thesis: The Role of Work Characteristics, Gender and Age. PLOS ONE, 20(3), e0316656. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0316656.

Happy Productive Workers Thesis. The Estado actual de la Investigación en Psicología Organizacional y del Trabajo en Colombia.
Enríquez,A. y Castañeda, D. (2006). Estado actual de la Investigación en Psicología Organizacional y del Trabajo en Colombia. Acta Colombiana de Psicología, 9, 77-85.

Influence of personality and motivation on case method teaching.
Bayona, J. y Castañeda, D.I. (2017). Influence of personality and motivation on case method teaching. The International Journal of Management Education, 15, 409-428.

Cultural Values in Colombia and Chile: The role of sex 

Castaneda, D. I., Ramirez, C. (2024). Cultural values in Colombia and Chile: The role of sex. Journal Of Infrastructure Policy And Development8(8), 4542.

Competencias requeridas en los encargados de recursos humanos para el desempeño eficaz en empresas industriales de Cali.
Medina, A. y Castañeda, D.I. (2010). Competencias requeridas en los encargados de recursos humanos para el desempeño eficaz en empresas industriales de Cali. Colombia.Estudios Gerenciales, 26, 117-140.

Business Education before and in times of pandemic.
Castaneda, D. I. (2024). Business Education before and in times of pandemic. Cogent Business & Management. 11(1), 2408450. DOI: 10.1080/23311975.2024.2408450

VÍDEOS Y CONFERENCIAS

Aprendizaje Organizacional

Gestión del Conocimiento

Conferencia del EIFA - Modelo de Gestión del Conocimiento

Compartir Conocimiento en las Organizaciones